لوگوی قدس آنلاین

بسیج ظرفیت‌ها و امکانات شوراها و دهیاری‌ها برای حل مشکلات

دسته بندی: گفت و گو، میهن
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه اگر شوراها و دهیاری‌ها مدد کنند و ظرفیت روستاها را به میدان بیاورند می‌توان احیای این قنوات را طی یک سال در دستور کار قرار داد، گفت: معتقدیم که با اتکا به ظرفیت‌ها و امکانات داخلی و بسیج کردن آن‌ها بسیاری از مشکلات قابل حل است.

به گزارش قدس خراسان، یعقوبعلی نظری صبح امروز در همایش تجلیل از شوراهای اسلامی شهرستان مشهد که در ساختمان شهدای سلامت برگزار شد، اظهار کرد: شوراها نماد حضور مردم در مدیریت کشور هستند و به نوعی مصداق مشارکت مردم در حوزه مدیریتی و سیاسی است، با درک این مفهوم می‌توانیم آن وظیفه‌ای را که قبول کرده‌ایم، محقق کنیم چرا که شرط محقق کردن اهداف و انتظارات مردم این است که خودمان این آمادگی را داشته باشیم.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه اعضای شوراهای شهر و روستا باید درک مشترک و انسجام لازم را داشته باشند، افزود: با پراکندگی ذهنی و فکری نمی‌توان کاری را انجام داد چرا که شرط اول موفقیت برای مدیریت شهر و روستا به نمایندگی از مردم داشتن انسجام فکری است.

وی ادامه داد: برای انسجام فکری نیاز به مبانی فکری و اعتقادی داریم و بر اساس این مبانی می‌توانیم انسجام رویکردی و نرم‌افزاری را به دست بیاوریم، اگر این موضوع محقق نشود به‌طور حتم در مراحل بعدی کار دچار چالش می‌شویم، بنابراین شرط لازم برای انجام رسالت شورا داشتن انسجام فکری و تشکیلاتی و در نهایت تصمیمات منتج از این وحدت فکری و تشکیلاتی است و این نیاز جدی امروز ما برای کارکرد شوراها است.

نظری عنوان کرد: قانون اساسی ظرفیت تشکیلاتی را برای مشارکت حداکثری مردم در انجام امور خود در سطح روستاها و شهرها و به صورت کشوری در مجلس شورای اسلامی فراهم کرده است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه اگر برای انجام امور از یکدیگر توقع داشته باشیم، کاری انجام نمی‌شود بلکه باید در انجام امور به یکدیگر کمک کنیم، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌ها و امکانات بسیار خوبی در کشور داریم اما باید به فعلیت تبدیل شوند و مسئولان حاکمیتی و شوراهایی که نماینده مردم در حوزه‌های خودشان هستند باید در اولین گام ظرفیت‌های داخلی را مدنظر قرار دهند.

وی متذکر شد: شوراها چون در تماس مستقیم با مردم هستند، مسائل، راه‌حل‌ها، راهکارهای برون رفت از مشکلات و ظرفیت‌های موجود در حوزه مسئولیتی خودشان را به‌خوبی می‌شناسند، معتقدیم که با اتکا به ظرفیت‌ها و امکانات داخلی و بسیج کردن آن‌ها بسیاری از مشکلات قابل حل است.

نظری با بیان اینکه اگر مسئله تثبیت جمعیت در روستاها را داریم باید حتماً موضوع معیشت به عنوان اولویت اول در نظر بگیریم، افزود: یعنی اگر روستاییان نتوانند در روستا امرار معاش داشته باشند، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که در روستا باقی بمانند، این امرار معاش نیاز به زیرساخت حیاتی همچون تأمین آب دارد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: قنوات از مهمترین راه‌های تأمین آب در روستاها هستند و این در حالی است که در حال حاضر سه هزار قنات در روستاهای استان نیاز به احیا دارند، اگر برای احیای این قنوات تنها چشم انتظار کمک دولت باشیم، چقدر طول می‌کشد؟ اما اگر شوراها و دهیاری‌ها مدد کنند و ظرفیت روستاها را به میدان بیاورند می‌توان احیای این قنوات را طی یک سال در دستور کار قرار داد.

وی با بیان اینکه امسال در موضوع اشتغال، اشتغال روستایی و اشتغال فارغ‌التحصیلان را در دستورکار داریم، گفت: در اشتغال روستایی ابتدا باید بیکاران واقعی شناسایی شوند و بعد براساس تمایل و تجارب آن‌ها به دنبال ایجاد اشتغال باشیم.

نظری بیان کرد: با دهیاران زیادی تحت عنوان طرح تحول جلساتی را داشته‌ام که برای اجرای این طرح نیازمند مشارکت مردم هستیم، اعضای محترم شوراها به‌ویژه در روستاها و دهیاران می‌توانند ظرفیت‌های مردمی را به میدان بیاورند تا با هماهنگی و همراهی آن‌ها این طرح محقق شود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه حل مسئله مسکن و اشتغال در روستاها را به صورت جدی در دستورکار قرار داده‌ایم، عنوان کرد: موضوع مسکن در حاشیه شهر مشهد و روستاها از موضوعات جدی ماست، مسئله خاصی در اجرای آن وجود ندارد و متأسفانه تنها بروکراسی اداری اجرای آن را کند کرده است.

وی در پایان متذکر شد: توقع داریم که با انسجام فکری، تشکیلاتی و عملی ظرفیت روستاها به میدان بیاید و با یکدیگر بتوانیم مشکلات را کاهش دهیم.

پیگیر اصلاح قوانین شورای شهر و روستا هستیم

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها نیز در این مراسم گفت: در رابطه با شوراها واقعیتی که وجود دارد این است که ما هنوز به آن نقطه اصلی که اجرای قانون اساسی در زمینه شوراها هنوز نرسیده‌ایم، امروز بسیاری از تصمیمات باید توسط شورای شهر و روستا انجام شود، اما در عمل این‌گونه نیست.

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو افزود: هنوز از انجام این قانون فاصله داریم و در تلاش هستیم که این فاصله را کم کنیم تا بتوانیم اتفاقات خوبی را برای خدمتگزاری به مردم رقم بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که امام راحل در سال ۵۸ دستور تشکیل شوراها را دادند و بعد دستور تشکیل و آغاز به‌کار شوراهای شهر و روستا توسط مقام معظم رهبری صادر شد، با این نگاه بود که اداره روستاها و شهرها را به مردم واگذار کنیم و نقش مردم در اداره کشور پررنگ شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه همه وظیفه داریم که در راستای اهداف نظام اسلامی و سیاست‌های دولت برای خدمت گذاری به این نظام و انقلاب تلاش کنیم، عنوان کرد: باید موانع این مسیر را هرچه زودتر با همدلی، مشورت و تصمیمات کلان دولت رفع کنیم، تا به هدف اصلی برسیم چرا که هنوز در میانه راه هستیم و هدف اصلی ما فتح قله خدمت‌گزاری به مردم است.

حاجی‌بگلو با اشاره به اینکه باید اختیارات به شوراها به صورت جامع و کامل واگذار شود، گفت: باید به‌گونه‌ای تلاش کنیم که به مردم در دورترین نقطه‌های روستایی کشور نیز خدمت کنیم.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم و اساسی که در حال پیگیری آن هستیم، اصلاح قوانین شورای شهر و روستا است، این قوانین باید اصلاح شوند و تصمیمات در اختیار مردم قرار گیرد.

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه شوراهای شهر و روستا در ایام انتخابات نقش پررنگی در افزایش مشارکت مردم داشتند، گفت: ساختار سیاسی ما نسبت به شوراها باید تغییر کند و برخی از مدیران و مسئولان، شوراهای اسلامی شهر و روستا را هووی خودشان ندانند.

حاجی‌بگلو متذکر شد: به امید خدا در اردیبهشت ماه در شورای عالی استان‌ها قانونی تصویب می‌شود که براساس آن برای انتصاب مقامات دولتی در استان‌ها توسط وزیر مربوطه و رئیس جمهور باید شورای استان نیز رأی اعتماد دهد.

درخواست از فرماندار برای اختلاف مرزی مشهد و طرقبه

در ادامه رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بحث اهمیت شوراها در قرآن، احادیث و در قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است و همه ما به این موضوع اشراف داریم، اظهار کرد: باید بدانیم که شورا یک فضیلت انسانی است و یک کار با فضیلتی را برعهده گرفته‌ایم.

حسن موحدیان با بیان اینکه اهل مشورت باید از استبداد و خودکامگی به دور باشند، افزود: اگر کسی در کار شورا انحصارطلب باشد، این موضوع باعث سقوط او از انسانیت می‌شود. چرا که تنها در کنار یکدیگر می‌توانیم موفق باشیم و هیچ کس به تنهایی نمی‌تواند موفق شود.

وی با بیان اینکه شوراها نماد انسانیت و آزاداندیشی است، گفت: چرا که همه آزادند که نظراتشان را بگویند اما در نهایت تابع نظرات اکثریت باشند، همچنین شوراها باعث انسجام‌بخشی در شهر، روستا، بخش و سازمان می‌شوند و از طرفی احساس مسئولیت را در بین مردم ایجاد کرده و بالا می‌برند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خطاب به فرماندار مشهد بیان کرد: مرز اختلافی بین مشهد و طرقبه بعد از حداقل ۲۰ سال همچنان حل نشده است، اکنون در پل پرتویی ترافیک شدیدی داریم و مردم از این وضعیت ناراضی هستند.

موحدیان با بیان اینکه در دوران گذشته اصلاحات هندسی به وجود آورده‌اند اما مشکلات حل نشده است، افزود: می‌خواهیم بر روی پل پرتویی، پل روگذر بزنیم اما نمی‌توانیم، چرا که باید تملکاتی را اخذ کنیم که اختیاراتش را نداریم، در حالی زدن پل از بلوار وکیل‌آباد به سمت خیابان امام رضا (ع) طرقبه یک ضرورت است، اما امکان احداث آن را نداریم.

وی خاطرنشان کرد: ما به مسئولیت اخلاقی در قبال بخش رضویه که زباله‌های مشهد در آن بخش دفن می‌شود، پایبند هستیم و در این بخش فضای سبز و سوله ورزشی را ایجاد کرده‌ایم و اقدامات زیادی در راستای بهداشت محیط انجام داده‌ایم، همچنین اقدامات دیگری نیز در برنامه‌هایمان برای بخش رضویه در آینده داریم.

باید به سوی تحقق نظام مدیریت یکپارچه شهری حرکت کنیم

رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد نیز در ابتدای این مراسم با اشاره به اهمیت شوراها در نگاه قرآن و مقام معظم رهبری گفت: باید به سمت و سویی حرکت کنیم که در فضای دولت و مجلس یک نظام مدیریت یکپارچه شهری محقق شود و تا این اتفاق رخ ندهد، هم‌افزایی و ارائه خدمات بهتر فراهم نمی‌شود.

سید ابراهیم علیزاده عنوان کرد: متأسفانه با توجه به اینکه بیش از ۴۰ سال است که از انقلاب اسلامی می‌گذرد و بیش از ۲۴ سال از تشکیل شوراها نیز می‌گذرد اما هنوز ساختار، جایگاه و اختیارات و در اجرای این مصوبات خلأ قانونی داریم و انتظار داریم که این خلأ قانونی رفع شود.

وی افزود: امیدواریم دولت و مجلس به این موضوع مهم توجه کنند و به این شاکله‌ای که اهمیت آن در آیات قرآن، قانون اساسی و بیانات رهبر انقلاب آمده است، توجه ویژه‌ای داشته باشند تا اعضای شوراهای شهر و روستا بیش از پیش به مردم خدمت کنند.

همچنین در این مراسم ناصری عضو شورای اسلامی شهر رضویه، محسن هادیانفر عضو شورای روستای فارمد از بخش مرکزی شهرستان مشهد، ایزدخواه عضو شورای بخش احمدآباد، سیدحسین حسینی عضو شورای اسلامی شهر ملک‌آباد و حسین رمضانی عضو شورای بخش رضویه به بیان مشکلات بخش و روستایشان پرداختند.

گفتنی است؛ در انتهای این همایش نیز میز خدمت برای اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای شهرستان مشهد تشکیل شد.


کد خبر 29457

آخرین مطالب

تولیت آستان قدس رضوی: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت‌های اخلاقی به جامعه دارند / ملّت فاقد هویت، سلطه‌پذیر است منازل مجاور «کال هاشمیه» مشهد تخلیه شد وزیر ورزش و جوانان: دینداری فرزندان راه تحکیم بنیان‌خانواده است اشکان دژاگه از دنیای فوتبال خداحافظی کرد منصور رشیدی: جام‌جهانی را با اشتباه بچه‌گانه از دست دادم/ رکوردم ۵۰ سال دست‌نخورده مانده است صعود ژیمناست‌های ایرانی به فینال قهرمانی آسیا تولید یک برنامه موسیقایی جدید با حضور علیرضا عصار فرهاد قائمیان؛ از بازی در نقش حرّ تا خادمی امام رضا(ع) ۵۵۰ نیروی جدید استخدام سازمان محیط زیست می‌شوند جذب گسترده‌ نیروهای حق التدریس و نهضت سواد آموزی در آموزش و پرورش طلافروشان تعیین تکلیف شدند + سند بسته اقدامات مالیاتی دولت در جهت حمایت از مشارکت اقتصادی حداکثری مردم در جهش تولید سخنگوی القسام: تنها دستاورد دشمن ویرانی است / طوفان الاقصی؛ زلزله‌ای در سطح آگاهی جهانی پوتین: جهان چندقطبی خواهد شد و بهتر است سلطه‌گران به آن تن دهند خطیب نماز جمعه تهران: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم/ برای رفع گرفتاری معیشتی مردم تلاش شود واکنش ایران به ادعای مجدد اتحادیه عرب در مورد جزایر سه‌گانه پیگیری وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان خراسان‌رضوی از سوی رییسی افتتاح ساختمان جدید بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی رازی قائمشهر پس از ۱۸ سال وقفه مسئول دبیرخانه بزرگداشت دهه کرامت: ایران کشورِ آقا موسی بن جعفر(ع) است/ دهه کرامت نماد عشق و عاطفه در خانواده تحقیق شورای شهر درباره دلیل سیل مشهد ارائه تصویر واقعی از جمهوری اسلامی راه مقابله با تصویر مجازی دشمن مطالبات فصل گذشته مسی‌ها پرداخت شد ستاره ایتالیا یورو را از دست داد پیشکسوت استقلال: کار استقلال برای قهرمانی سخت‌تر از پرسپولیس است بهزاد خلج: فکر نمی‌کردم بازیگر شوم/ آقای قاضی به شعبه ۱۲۱ رسید جشن امضای «مجموعه آبنبات‌ها» برگزار می‌شود جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی آغاز شد/ رویدادی برای به تصویر کشیدن عظمت ایران فشارخون، بلای جان ایرانی‌ها / ۴۰درصد جامعه از ابتلا به فشارخون بالا بی‌خبرند معاون رئیس جمهور: اجازه زمین خواری به خوش‌نشینان در کلاردشت را نمی‌دهیم وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود پایان اردیبهشت مهلت تعویض پلاک های سوخته و مخدوش نگاهی به قیمت دلار که با مداخله بانک مرکزی به ثبات نسبی رسیده است / تدابیری آرام‌بخش اما ناکافی برای تثبیت نرخ ارز تداوم افت قیمت دلار/ دلار در آستانه ورود به کانال ۵۷ هزار تومان ۵۱ درصد شهروندان تهرانی مستاجر هستند زمینه‌چینی در چین برای نظم جدید جهانی/ سفر رئیس‌جمهور روسیه به پکن از آغاز فصل جدید روابط میان دو کشور مهم شرقی حکایت دارد