لوگوی قدس آنلاین

پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به ادعای حسن روحانی در مورد رد صلاحیتش

دسته بندی: اخبار برگزیده، سیاسی
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی به اظهارات و ادعاهای حسن روحانی رئیس جمهور سابق در خصوص دلایل رد صلاحیتش و آنچه در مررود درک اعضای این شورا از مسائل مهم کشور عنوان کرده پاسخ داد.

هادی طحان نظیف در پاسخ به سوال خبنرگار قدس آنلاین در خصوص اظهارات اخیر حسن روحانی ریس جمهور سابق در مورد درک اعضای شورای نگهبان از مسال مهم کشور و آنچه به عنوان دلایل رد صلاحیت او  عنوان شده از جمله توهین به شورای نگهبان و قوه قضائیه و عدم اجرای صحیح برجام، با بیان اینکه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان با فقهای شورا است و تأکید آنها همیشه بر اجرای قانون است، گفت: اینگونه اظهار نظرها تازگی ندارد و  ظاهرا وقتی برخی افراد تایید می‌شوند سطح درک اعضای شورا بالا است و وقتی رد می‌شوند این سطح درک پایین است!.

وی افزود: مواردی که (به عنوان دلایل رد صلاحیت) به صورت مکتوب به ایشان اعلام شده متعدد است و محدود به آنچه ایشان بیان کرده‌اند نیست ضمن اینکه مورادی هم که ایشان نقل کرده‌اند نیز  دقیق نیست.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اینکه چرا دلایل رد صلاحیت ایشان از محرمانگی خارج نشده و رسما الام نمی‌شود تصریح کرد: بارها گفته‌ایم ما موارد را به خود افراد می‌گوییم اما برای انتشار علنی نیاز به مجوز قانونی و رفع محدودیت‌های قانونی داریم.

برخی ایرادهای لایحه حجاب و عفاف برطرف نشده

طحان نظیف درباره آخرین وضعیت لایحه حجاب و عفاف هم با اشاره به اینکه اخیراً اصلاحیه مجلس را درباره این لایحه دریافت کردیم اما هنوز بررسی‌های ما به اتمام نرسیده است، گفت: هنوز برخی ایرادات قبلی ما به قوت خودش باقی است.

وی خاطرنشان کرد: هنوز جمع‌بندی نهایی نکردیم و نظر اعلام شده شورا تا زمان تغییرات لایحه در هشتم فروردین ماه است و اصلاحیه اخیر مجلس  هنوز به دست ما نرسیده، از طرف دیگر هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم باید در این مورد اعلام نظر کند.

طحان نظیف درباره آخرین وضعیت بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ د ر شورای نگهبان، گفت: هنوز شورای نگهبان به صورت رسمی مصوبات مجلس درباره بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و اصلاح لایحه برنامه هفتم توسعه را دریافت نکرده است، به محض دریافت مصوبات مجلس بررسی‌های خود را انجام و اعلام نظر خواهیم کرد.

جزئیات مرحله دوم انتخابات

طحان نظیف بیان کرد: بیش از ۴۰ هزار نفر برای دور دوم انتخابات مجلس به عنوان ناظر شورای نگهبان بحث نظارت بر انتخابات را انجام خواهند داد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه مرحله دوم انتخابات در چند استان برگزار می‌شود و این استان‌ها چند حوزه است و در کدام حوزه‌ها انتخابات به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود، گفت: جمعه این هفته مرحله دوم انتخابات مجلس برای ۴۵ کرسی، در ۱۵ استان و در ۴۷ شهرستان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: انتخابات مرحله دوم در حوزه انتخابیه تبریز آذرشهر و اسکو، حوزه تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس، حوزه آبادان، حوزه شیراز، حوزه کرمانشاه، حوزه خرم‌آباد، حوزه قائمشهر و حوزه ملایر به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه شورای نگهبان برای مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه تمهیداتی را در نظر گرفته است و آیا نظارت‌ها در مرحله دوم با مرحله نخست تفاوت دارد، تصریح کرد: شورای نگهبان تمهیدات مختلفی را پیش‌بینی کرده است و آموزش‌هایی برای عوامل اجرایی و نظارتی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۴۰ هزار ناظر مردمی، در مرحله دوم انتخابات حضور دارند. سامانه مردم ناظر آماده دریافت گزارش‌های مردم در این مرحله انتخابات است. بنابراین نظارت‌ها در این مرحله با مرحله اول تفاوتی ندارد.

متناسب سازی حقوق بازنشستگان

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: نسبت به این موضوع ایرادی نداشتیم و در نشست قبلی هم تأیید این موضوع را اعلام کردم، اما لایحه برنامه هفتم توسعه مواد و احکام متعددی دارد که نسبت به مفاد احکام دیگر ایراد و ابهاماتی داشتیم که در رفت‌وآمد بین مجلس و شورای نگهبان است و قاعدتاً در رفت‌وآمد این ایرادات باقی‌مانده هم باید برطرف شود و مصوبه به صورت یکجا جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

وی بیان کرد: طبق مفاد مصوبه، قانون برنامه هفتم توسعه از ابتدای سال ۱۴۰۳ لازم‌الاجرا خواهد بود و بر همین مبنا است مگر اینکه در اصلاحیه تغییری انجام شود.

پرونده تخلفات دور اول انتخابات بسته شده

طحان نظیف در پاسخ به سوال دیگری درباره اعتراض و شکایت برخی نامزدها و منتخبان به وقوع برخی تخلافت از سوی دیگر نامزدها هم با تأکید بر اینکه در مرحله قبل انتخابات، همه موارد تخلفاتی که به شورای نگهبان اعلام شد، مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: که برخی از موارد در روز انتخابات و طی تذکر، برخی با اعزام بازرس و بازشماری و برخی دیگر نیز به دستگاه قضا ارجاع شد.

وی افزود: در برخی حوزه ها جابجایی‌هایی بین نفرات دوم و سوم به دلیل تایید تخلف ورت گرفت. در برخی حوزه‌ها هم صندوق‌هایی ابطال شدند که البته در نتیجه انتاخبات حوزه تأثیری نداشت ولی ما اصرار داشتیم که همه موارد اطلاع رسانی شود.

انتخابات تناسبی شاید وقتی دیگر

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره سرنوشت  سیستم انتخابات تناسبی هم خاطرنشان کرد: این موضوع در مصوبه اصلاح قانون انتخابات مطرح و از سوی شورای نگهبان تأیید شد اما اعضای هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام دراین زمینه نکاتی داشتند که در آن مقطع مجلس تصمیم گرفت آن را از مصوبه خارج کند.

 

وی درمورد تمهیدات شورای نگهبان برای نظارت بر  برگزاری انتخابات بصورت الکترونیکی نیز با اشاره به اینکه آموزش‌هایی را برای عوامل اجرایی و نظارتی در نظر گرفتیم که انجام شده است؛ همچنین در حوزه‌هایی که انتخابات بصورت الکترونیکی انجام می‌شود آموزش‌هایی برای مردم ارائه و پیش‌بینی‌هایی برای آشنایی با فرآیند انجام شده است، گفت:فرآیند نظارتی شورای نگهبان نیز متناسب با این نوع برگزاری انتخابات پیش‌بینی شده است.

طحان نظیف با بیان اینکه در دور دوم انتخابات درحوزه های بیشتری به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، گفت: این امر می‌تواند تجربه ای باشد و به برگزاری انتخابات کامل الکترونیکی در ادوار آینده کمک کند.

بخش دوم بودجه عمومی مصوبه مجلس را دریافت نکردیم

وی همچنین درباره روند بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: نسبت به بخش دوم بودجه عمومی مصوبه مجلس را دریافت نکردیم و به محض دریافت در دستور کار قرار خواهیم داد.

سخنگوی شورای نگیهان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حذف مصوبه مجلس درباره معافیت مشمولان دارای ۲ فرزند و بیشتر و بالای ۳۵ سال در لایحه برنامه هفتم نیز گفت: ضوابط قانونی در این خصوص داریم که برای اعلام نظر باید مورد توجه قرار بگیرد. با بررسی‌ها  و استعلاماتی که انجام دادیم با این موضوع اعلام مغایرت شد و مجلس نیز این مصوبه را حذف کرد.

تأیید ۱۰ مصوبه مجلس، ۵ اساسنامه در شورای نگهبان

طحان نظیف بخش دیگری از این نشست از تایید ۱۰ طرح و لایحه، ۵ اساسنامه در شورای نگهبان خبر داد و اظهار داشت: طرح سامان‌دهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها از سال گذشته در رفت‌وآمد بین مجلس و شورای نگهبان بود که ایرادات و ابهاماتی وجود داشت و با رفع ابهامات این طرح مغایر موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و امید است این طرح به اهداف خود در راستای سامان‌دهی این موضوع بینجامد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) نیز در جلسه اخیر شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد، افزود: همچنین طرح اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی و طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور نیز مورد ایراد شورا قرار گرفت.

طحان نظیف یادآورشد: طرح تامین مالی تولید و زیرساخت ها نیز مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: لایحه دو فوریتی تمدید مهلت اجرای شرکت پست توسط شورای نگهبان خلاف موازین شرع شناخته نشد اما اصلاح اساسنامه حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی مورد تایید این شورا قرار گرفت.

 


کد خبر 29925

آخرین مطالب

تولیت آستان قدس رضوی: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت‌های اخلاقی به جامعه دارند / ملّت فاقد هویت، سلطه‌پذیر است منازل مجاور «کال هاشمیه» مشهد تخلیه شد وزیر ورزش و جوانان: دینداری فرزندان راه تحکیم بنیان‌خانواده است اشکان دژاگه از دنیای فوتبال خداحافظی کرد منصور رشیدی: جام‌جهانی را با اشتباه بچه‌گانه از دست دادم/ رکوردم ۵۰ سال دست‌نخورده مانده است صعود ژیمناست‌های ایرانی به فینال قهرمانی آسیا تولید یک برنامه موسیقایی جدید با حضور علیرضا عصار فرهاد قائمیان؛ از بازی در نقش حرّ تا خادمی امام رضا(ع) ۵۵۰ نیروی جدید استخدام سازمان محیط زیست می‌شوند جذب گسترده‌ نیروهای حق التدریس و نهضت سواد آموزی در آموزش و پرورش طلافروشان تعیین تکلیف شدند + سند بسته اقدامات مالیاتی دولت در جهت حمایت از مشارکت اقتصادی حداکثری مردم در جهش تولید سخنگوی القسام: تنها دستاورد دشمن ویرانی است / طوفان الاقصی؛ زلزله‌ای در سطح آگاهی جهانی پوتین: جهان چندقطبی خواهد شد و بهتر است سلطه‌گران به آن تن دهند خطیب نماز جمعه تهران: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم/ برای رفع گرفتاری معیشتی مردم تلاش شود واکنش ایران به ادعای مجدد اتحادیه عرب در مورد جزایر سه‌گانه پیگیری وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان خراسان‌رضوی از سوی رییسی افتتاح ساختمان جدید بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی رازی قائمشهر پس از ۱۸ سال وقفه مسئول دبیرخانه بزرگداشت دهه کرامت: ایران کشورِ آقا موسی بن جعفر(ع) است/ دهه کرامت نماد عشق و عاطفه در خانواده تحقیق شورای شهر درباره دلیل سیل مشهد ارائه تصویر واقعی از جمهوری اسلامی راه مقابله با تصویر مجازی دشمن مطالبات فصل گذشته مسی‌ها پرداخت شد ستاره ایتالیا یورو را از دست داد پیشکسوت استقلال: کار استقلال برای قهرمانی سخت‌تر از پرسپولیس است بهزاد خلج: فکر نمی‌کردم بازیگر شوم/ آقای قاضی به شعبه ۱۲۱ رسید جشن امضای «مجموعه آبنبات‌ها» برگزار می‌شود جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی آغاز شد/ رویدادی برای به تصویر کشیدن عظمت ایران فشارخون، بلای جان ایرانی‌ها / ۴۰درصد جامعه از ابتلا به فشارخون بالا بی‌خبرند معاون رئیس جمهور: اجازه زمین خواری به خوش‌نشینان در کلاردشت را نمی‌دهیم وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود پایان اردیبهشت مهلت تعویض پلاک های سوخته و مخدوش نگاهی به قیمت دلار که با مداخله بانک مرکزی به ثبات نسبی رسیده است / تدابیری آرام‌بخش اما ناکافی برای تثبیت نرخ ارز تداوم افت قیمت دلار/ دلار در آستانه ورود به کانال ۵۷ هزار تومان ۵۱ درصد شهروندان تهرانی مستاجر هستند زمینه‌چینی در چین برای نظم جدید جهانی/ سفر رئیس‌جمهور روسیه به پکن از آغاز فصل جدید روابط میان دو کشور مهم شرقی حکایت دارد