سن جراحی زیبایی به ۱۴ سال رسیده است!
دسته بندی: اجتماعی
با کاهش سن علاقهمندان به عملهای زیبایی، کارشناسان بر این باورند که تبلیغات مجازی کلینیکها، نوجوانان را به این سمت سوق میدهد.
زمانی بود که جراحیهای زیبایی فقط برای ناهنجاریها انجام میشد، مثل کودکانی که در زمان بهدنیا آمدن مشکلات ظاهری صورت داشتند، افراد با سوختگیهای شدید و…، ولی امروزه جراحیهای زیبایی به قدری همهگیر شده که بسیاری از افراد، بینی طبیعیشان را برای فانتزیشدن به دست جراح میسپارند یا دیگر اعضای بدن را جراحیهای فانتزی و غیرضروری میکنند.
تب جراحیهای زیبایی به قدری فراگیر شده که این تصور در افراد وجود دارد که نباید به هیچ وجه از قطار پرسرعت عملهای زیبایی جا بمانند و حتی شده به صورت قسطی و چک و سفته عمل زیبایی انجام دهند.
بسیاری از کارشناسان معتقدند موضوعات روانی میتواند نقش زیادی در این موضوع داشته باشد و برخی افراد دچار خود زشت پنداری هستند در صورتی که چهره آن ها از نظر اطرافیان عیب و ایرادی ندارد. دلیل این موضوع نیز تبلیغات پر تعداد و فریبنده کلینیکها در فضای مجازی است تا به افراد القا کنند که در صورتی که جراحی زیبایی انجام ندهید کسی به شما توجه نمیکند و استاندارد این روزها در جامعه افرادی هستند که عمل زیبایی کردهاند.
همین تبلیغات فریبنده موجب شده تا سن جراحی زیبایی در کشورمان به ۱۴ سال برسد!
ابراهیم رزمپا، عضو هیئت مدیره انجمن علمی راینولوژی ایران میگوید نکته مهم این است که در گذشته سن مورد تأیید برای انجام عمل جراحی ۱۸ سالگی بود؛ اما امروزه به لحاظ علمی این سن کاهش یافته و دختران از ۱۴ سالگی و پسران پس از ۱۶ سالگی شرایط عمل را دارند.
وی در عین حال با بیان اینکه افراد بسیاری وارد این حیطه کاری شدهاند که صلاحیت و تخصص لازم را ندارند، هشدار داد: نکته بسیار مهم دیگر این است که بسیاری از جراحیها حتی به دست تیم پزشکی انجام میشود نه یک جراح متخصص و این افراد با تبلیغات گسترده ای که در شبکههای اجتماعی انجام میدهند و با استفاده از ناآگاهی مردم، زیبارویان را جذب خود میکنند که به دلیل ناآشنایی این افراد با اصول جراحی، عوارضی سخت و جبرانناپذیر برای مراجعهکنندگان به وجود میآید.
برای بررسی بیشتر این موضوع با حسین روزبهانی، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه تهران گفت و گو کردیم.
حسین روزبهانی، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه تهران گفت: این روزها شاهد کاهش میانگین سنی افرادی هستیم که به جراحیهای زیبایی علاقهمند میشوند. زمانی این گرایش بیشتر در جوانان دیده میشد، اما اکنون حتی نوجوانانی در رده سنی ۱۲ تا ۱۴ سال به فکر جراحی بینی یا سایر عملهای زیبایی میافتند. علتهای متعددی در این زمینه نقش دارند. یکی از مهمترین عوامل، فضای مجازی است که پر از تصاویر و تبلیغات رنگارنگ از چهرهها و اندامهای ایدهآل است و نوجوانان با دیدن این محتواها خودشان را با این تصاویر مقایسه میکنند و چون احساس کمبود یا نارضایتی دارند، فکر میکنند جراحی میتواند مشکلاتشان را حل کند.
تأثیر فضای مجازی چقدر عمیق است؟
وی افزود: فضای مجازی نه تنها محتوای ایدهآلسازیشده را به نوجوانان نشان میدهد، بلکه گاهی بطور مستقیم تبلیغاتی برای انجام این عملها در سنین پایین ارائه میدهد. حتی پیامهایی مانند «اگر الان این کار را انجام دهی زیباتر خواهی شد» به صورت غیرمستقیم نوجوانان را تشویق میکند. این موجب میشود نوجوانان اصرار کنند و حتی فشار زیادی به خانوادههایشان وارد آورند تا رضایت آنها را جلب کنند.
روزبهانی ادامه داد: بخشی از مشکل به سبک فرزندپروری برمیگردد. والدین نسلهای فعلی، به ویژه نسلهای ایکس و ایگرگ، معمولاً به دلیل خلأهای دوران کودکی خود، به سمت ارضای بیش از حد نیازهای فرزندانشان رفتهاند. این والدین به جای محدودیت منطقی، تلاش میکنند تمام خواستههای فرزندشان را برآورده کنند، حتی اگر خواستههای غیرمنطقی باشد. نتیجه این سبک تربیتی، نوجوانانی است که به شدت پیگیر خواستههای خود هستند و در صورت مخالفت والدین، رفتار پرخاشگرانه نشان میدهند.
