پیام تلخ آمریکا به متحدان/ بنسلمان مشتاق برقراری رابطه با بیبی؟
دسته بندی: بین الملل
به گزارش قدس آنلاین:
در جریان روزهای پرهیاهوی 2020، همان بازه زمانی که فرآیند عادیسازی روابط اسرائیل و چهار کشور عربی در جریان بود و تصورها حول این محور میگشت که این رخداد طلوعی تازه برای خاورمیانه است، کارشناسان درگیر گمانهزنی در باب کشور عرب بعدی بودند که میتوانست به این توافقنامه بپیوندد.
پیام تلخ آمریکا به متحدانش
به گفته ناظران، خروج شتابزده ایالات متحده از افغانستان و انفعال دونالد ترامپ در برابر حمله به تاسیسات نفتی آرامکو، پیامی سنگین و تلخ برای کشورهای حاشیه خلیج فارس داشت، پیامی مبنی بر اینکه آمریکا متحد غیرقابل اعتمادی است. بیدلیل نبود که در سال نخست ریاست جمهوری بایدن در باب فرآیند عادیسازی روابط دیپلماتیک با اسرائیل حرفی به میان نیامد؛ هرچند می توان این گزاره را بخشی از استراتژی دولت بایدن قلمداد کرد تا به دولت پیش از خود اعتباری ندهد.
با این حال بعد از آن، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه برای تحقق توافق اعراب و اسرائیل درگیر 180 کنش شده و حالا با اشتیاق فرایندعادی سازی روابط کشورهای عربی و اسرائیل را دنبال میکند تا از آن به عنوان کارت برنده در جریان کارزار ریاست جمهوری استفاده کند. به نظر می رسد که سعودیها تمایل دارند تا روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل احیا کنند با این همه آنگونه که برخی از دیپلماتهای سعودی اخیرا به نشریه هیل گفتند، این کشور به عنوان رهبر جهان عرب می بایست در ابتدا با اسرائیل در باب مسئله فلسطین به نتیجه دست یابد.
