افتتاح نخستین مرکز «سراج» دانشآموزی کشور در مشهد
دسته بندی: گفت و گو، میهن
نخستین مرکز سلامت روانی اجتماعی دانشآموزی کشور با عنوان «سراج» روز سهشنبه با حضور مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در مشهد افتتاح شد.
به گزارش قدس خراسان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این مراسم گفت: این مرکز طی تفاهم نامههای میان این معاونت و اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی مبنی بر توسعه اقدامات سلامت محور در خصوص سلامت روانی و اجتماعی دانشآموزان و خانوادههای آنها راهاندازی شده است.
دکتر حمیدرضا قربانزاده افزود: بر اساس این تفاهمنامه دانشآموزانی که از طریق مرکز مشاوره آموزش و پرورش و یا مراکز خدمات جامع سلامت معرفی میشوند تحت دریافت خدمات رایگان پزشکی، مددکاری و روانشناسی بالینی قرار میگیرند.
وی ادامه داد: سلامت دانشآموزان و خانوادههای آنان از جمله اهداف مهم در حوزه سلامت بوده و امیدواریم که با راهاندازی نخستین مرکز سراج دانشآموزی کشور در مشهد شاهد رشد و توسعه بیش از پیش در این زمینه باشیم و میتوانیم این مرکز فعال شده در مشهد را به عنوان یک الگوی موفق در این حوزه به تمامی نقاط کشور معرفی کنیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اهمیت و ضرورت همکاریها و تعاملات بین بخشی در ارتقای سلامت دانشآموزی و جامعه، بیان کرد: راهاندازی این مرکز گامی مهم در مسیر تحقق اهداف سلامتمحور، آن هم در سنین دانشآموزی بوده است.
وی با بیان اینکه سلامتی از نظر سازمان بهداشت جهانی دارای ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی بوده است، افزود: بعد معنوی سلامت به عنوان ستون اصلی یک خیمه است، اهمیت این بعد سلامت بر هیچکس پوشیده نیست و باید در خصوص تمامی ابعاد سلامت محور بهویژه سلامت معنوی مطالبهگر باشیم.
قربان زاده با اشاره به اینکه چناچه سلامت معنوی آسیب ببیند سایر ابعاد سلامت دچار مشکل خواهد شد، بیان کرد: پذیرش شوندگان این مرکز دانشآموزانی هستند که از طریق مشاوره آموزش و پرورش و یا مراکز خدمات جامع سلامت معرفی میشوند.
راه اندازی ۴۰ مرکز سراج در مشهد پیشبینی شد
مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم گفت: راهاندازی ۴۰ مرکز سراج در سطح شهر مشهد پیشبینی شده که امروز اولین مرکز آن که الگوی سراج دانشآموزی بوده افتتاح شد، مرکزی که برای نخستین بار در سطح کشور دایر شده است.
