درباره انتشار غیرقانونی چند فیلم سینمایی در فضای مجازی/ آیا قاچاق فیلمها، سازمان یافته است؟
دسته بندی: فرهنگ و هنر
با گذشت چهار ماه، سینمای ایران با انتشار غیرمنتظره و پیاپی چند فیلم از جمله «خط فرضی» و حالا «تفریق»، «بیرؤیا» و «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» که چند سال در توقیف بودهاند، مواجه شده است.
فروردین امسال بود که با قاچاق دو فیلم «برادران لیلا» و «جنگ جهانی سوم»، محمد احمدی، دبیر کارگروه قاچاق فیلم اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران درباره نبود قانون کپیرایت در سینمای ایران و ارتباط این مسئله با قاچاق فیلم به خبرنگار ما گفته بود: متأسفانه ایران عضو قانون کپیرایت نیست، به همین علت بسیاری از مسائل را به صورت قانونی نمیتواند در دنیا انجام دهد. در این سالها بارها برای این موضوع اقدام کردیم اما سدهای بزرگی پیش پای ماست و متأسفانه نمیتوانیم این قانون را در مجلس مصوب کنیم. تا عضو قانون کپیرایت نشویم به طور 100 درصد نمیتوانیم جلو قاچاق فیلمها را بگیریم.
با توجه به انتشار غیرمجاز نسخه اصلی این فیلمها و نسخه پردهای فیلم «فسیل» در نیمه نخست سال عدهای بر این باور هستند که انتشار این فیلمها در فضای مجازی نشأت گرفته از پخش بینالمللی، اکرانهای برخط از طریق پلتفرمها، نبود نظارت بر فیلمبرداری در سالنهای سینما یا تمایل خود عوامل فیلم به انتشار در فضای مجازی پیش از اکران سینمایی است، اما هنوز علت اصلی قاچاق مشخص نیست و به نظر میرسد این موضوع به بحرانی تازه برای سینمای کشورمان تبدیل شده است.
پیش از انتشار نسخه کامل فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» عبدالرضا کاهانی که فیلمش در توقیف به سر میبرد، بارها در شبکههای اجتماعی اعلام کرده بود قصد دارد فیلمش را سکانس به سکانس در اینترنت منتشر کند و البته سکانسهایی را هم در کانال تلگرامیاش قرار داده بود اما در نهایت گفت بنا به درخواست تهیهکننده فیلم از این تصمیم منصرف شده است تا اینکه نسخه باکیفیت این فیلم در روزهای گذشته در فضای مجازی منتشر شد.
سعید سعدی، تهیهکننده «بیرؤیا» هم پس از پخش غیرمجاز این فیلم اعلام کرد قرار بود «بیرؤیا» از طریق پلتفرم فیلیمو به صورت برخط اکران شود، ولی قرارداد فیلم از دو ماه پیش معطل مانده است. اگرچه دو روز گذشته فیلیمو اعلام کرده بود تا چند روز آینده این فیلم، اکران برخط خواهد شد. گرچه هنوز علت پخش فیلمی که در آستانه اکران بود مشخص نیست اما فراموش نکنیم سازندگان این فیلم در جشنواره فجر چهلم به پایانبندی اجباری و ارائه توضیحاتی در تیتراژ که مفهوم فیلم را تغییر میداد معترض بودند.
