لوگوی قدس آنلاین

پرونده های امنیتی و اقتصادی در کیف اردوغان / پیگیری اهداف سفر رئیس جمهور ترکیه به عراق که پس از ۱۳ سال انجام شد

دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رئیس‌جمهور ترکیه که در صدر هیأتی بلندپایه روز گذشته، به بغداد سفر کرد، در دیدار با نخست وزیر عراق طیفی از پروندهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی را مورد بحث و بررسی قرار داد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که در صدر هیأتی بلندپایه روز گذشته، برای نخستین بار در ۱۳ سال گذشته به بغداد سفر کرده بود، در دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق طیفی از پروندهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی را مورد بحث و بررسی قرار داد. تعامل و هماهنگی امنیتی درباره مقابله نظامی با پ.ک.ک، مباحث اقتصادی از جمله همکای در حوزه انرژی و تعامل طرفین در مورد پرونده جاده توسعه و اتصال عراق به مدیترانه از طریق بندر مرسین ترکیه، یافتن راهکارهای برای حل مشکل آب و اصلاح سیاست های غلط ترکیه در برابر عراق و در نهایت نگاه ترکیه به نفت و گاز عراق، چهار پرونده ای بود که در این سفر مورد رایزنی بود.

به نظر رایزنی‌های امنیتی محور اصلی سفر اردوغان به بغداد بوده است.. همزمان روزنامه حریت نوشت: نظامیان ترکیه آماده هستند تا متعاقب سفر رئیس جمهور، عملیات زمینی گسترده‌ای را علیه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شمال عراق اجرا کنند. پیشتر اردوغان مدعی شده بود که در تابستان امسال معضلات مربوط به مرزهای ترکیه با عراق را برای همیشه حل خواهد کرد. کارشناسان می‌گویند که با ادامه تدارک ارتش ترکیه برای حمله بزرگ علیه پ.ک.ک، انتظار می‌رود جلب حمایت عراق در راس برنامه سفر اردوغان به بغداد بوده باشد.

یکی دیگر از پرونده های اختلافی طرفین موضوع آب است. سدسازی های گسترده ترکیه در سرشاخه های دجله و فرات مشکلات زیادی برای عراق ایجاد کرده و حال بغداد برای دستیابی به سهم کامل آب در تلاش است.

تعمیق تجارت دوجانبه نیز در دستور کار رئیس‌جمهور ترکیه بود. در این دیدار ۲۰ تفاهم نامه همکاری میان ترکیه و عراق به امضا رسید. از سویی آنکارا به دنبال افزایش ترانزیت بین‌المللی از طریق عراق به‌عنوان بخشی از یک مسیر تجاری جدید بین چین و اروپا است. کریدور «توسعه» شامل یک راه آهن به طول ۱۲۰۰ کیلومتر از جنوب ترکیه به بندر فاو در عراق است و اردوغان بطور جد پیگیر آن است.

توافق درباره ازسرگیری انتقال نفت از خط لوله بندر جیهان-کرکوک نیز یکی از برنامه های سفر اردوغان بود. صادرات نفت اقلیم کردستان در پی رأی دیوان دادرسی بین‌المللی به نفع دولت مرکزی بغداد در پرونده شکایت از انتقال نفت اقلیم کردستان به بندر جیهان ترکیه، در مارس ۲۰۲۳ میلادی متوقف شد، پرونده که آنکارا را بشدت متضرر کرد. علیرغم مذاکرات متعدد بین مقامات کرد، عراقی و ترکیه، صادرات هنوز از سر گرفته نشده است.


کد خبر 28940

آخرین مطالب

ریشه پیوند دانشگاه با صنعت و جامعه در نمایش علم توسط دانشگاه است توزیع منابع با نگاه عدالت محور کلیدواژه حل مشکل حاشیه نشینی است تشییع و خاکسپاری جانباز سرافراز سردار ایافت در مشهد ۱۰۶۴ شعبه اخذ رای در حوزه انتخابیه مشهد و کلات میزبان دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی زمانی که پرچم کشورم را میان تماشاگران می‌بینم، بسیار افتخار می‌کنم بیرانوند نباید در پنج بازی گل بخورد؛ رقابت حسینی و پورحمیدی برای کسب دستکش طلایی قهرمانی مجدد پالما در اروپا؛ دبل اولادقباد و طیبی در چمپیونزلیگ ویسی قصد توهین نداشت/ دنبال ماندن در لیگ برتر هستیم تیم تراکتور، فردا دراهوازبه میدان می‌رود زمان قرعه‌کشی جام جهانی فوتسال مشخص شد سخنی در باب محتوای «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی/ تحریف تاریخ به شیک‌ترین شکل ممکن «جدایی قنبر از صنم» هفته آخر اردیبهشت اکران می شود بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو اهدای جایزه «فرج الله سلحشور» در جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان «تگزاس ۳» و «عطرآلود» به سینما می‌آیند روزانه چند ساعت بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟ دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است آب‌ بسته بندی چه مزیت هایی دارد تقویت بینایی با پرهیز کردن از این خوراکی‌ها نجم‌الدین شریعتی:ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور قیمت روز ارزهای مبادله‌ای/ دلار افزایشی شد رشد ۳۸۰ درصدی اعتبارات رفاه و تامین اجتماعی نخستین محموله خودروهای هیبریدی وارد کشور شد اختصاص زمین برای ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی کارگران بخش صنعت در کشور بازگشت سنت اعتراض‌ به دانشگاه‌های آمریکا | دانشجویان: تعامل با رژیم اشغالگر متوقف شود / سرکوب می‌کنید؟ مقاومت می‌کنیم سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری ترکیه: حماس پس از تشکیل کشور مستقل فلسطین، سلاح را کنار خواهد گذاشت نشست اضطراری رئیس سیا با نخست وزیر قطر با محوریت حماس و اسرائیل مدودف کنفرانس صلح سوئیس را عامل رسوایی اوکراین و متحدانش دانست پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به ادعای حسن روحانی در مورد رد صلاحیتش وزیر امور خارجه: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی» وزیر کشور: ری، دماوند و فیروزکوه به استان‌های تهران شرقی و غربی ملحق نخواهند شد آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی